onsdag den 6. juni 2012

Left-over Lasagne

Når maden skal være smart i en fart og let at kokkere, tyer jeg ofte til en god omgang lasagne. Når jeg kalder den left-over lasagne er det fordi, at mit indhold deri varierer, efter hvad jeg har i køleskabet - alt fra jalapenós og soltørrede tomater til revet pastinak og selleri. Fast inventar i mit køleskab er dog altid rød pesto, sweet chili sauce, citronsaft og soya, som indgår i denne ret. Den helt basale grundopskrift på kødsovsen kommer nedenfor. Leg gerne med alle de ingredienser, du har i køleskabet. 

Kødsovs:
2 grofthakkede løg
3 fed hvidløg, hakket
400 g. oksefars
2 dåser hakkede tomater
2-3 spsk tomatpuré
4 revede gulerødder
2 tsk oregano
2 tsk basilikum
3 tsk rød pesto
3 spsk soya
2 spsk sweet chili sauce
2 tsk citronsaft
2-3 grofthakkede friske tomater
Smag til med salt og peber 

Til samling: 
Lasagneplader
Mornaysauce
Friskrevet parmesanost

Fremgangsmåde: 
  1. Svits løgene og hvidløgene i rigeligt med olie, til løgene er blevet klare
  2. Tilsæt oksefarsen og steg den. Krydr med lidt salt og peber
  3. Tilsæt derefter de grofthakkede friste tomater, og lad dem stege 2-3 min., inden de 2 dåser flåede tomater tilsættes
  4. Herefter tilsættes de 4 revne gulerødder, og de resterende ingredienser puttes i.
  5. Når kødsovsen har simret i 5-10 min. og er smagt til samles lasagnen med lasagne plader i bunden, et lag kødsovs, et lag mornaysauce (som jeg køber i forretningerne, men også sagtens kan laves selv), et lag lasagneplader osv... Jeg plejer at have tre lag.
  6. Inden lasagnes sættes i ovnen drysses toppen med friskrevet parmesanost



Lad lasagnen bage til osten er blevet lækker gylden på toppen

Det endelige resultat:



Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar