tirsdag den 12. juni 2012

Vietnamesiske forårsruller med dybstegte tigerrejer

En af de retter, jeg elsker at servere til en hyggelig aften med venner eller familie er vietnamesiske forårsruller. De er hyggelige at sidde med en hel aften, da man sidder og laver dem selv hver især, rækker ind over fadene og har mere eller mindre held i at folde rullerne. Plus de kan serveres både med et godt glas vin eller øl.

Normalt plejer jeg bare at lave dem rejer jeg steger på panden i lidt olie med basilikum, oregani og hvidløg. Her til aften fik jeg dog en pludselig indskydelse, at jeg ville prøve at lave dem med indbagte rejer.


Dej (passer til 350 g. vanamei rejer):
4 spsk mel 
3 spsk Maizena 
1 tsk bagepulver 
1,5 dl koldt vand (1-1½ dl) 
2 tsk olie 
1 knivspids salt 


Fremgangsmåde: 
Jeg fyldte en pande med olie 0,5 - 1 cm olie og varmede det godt op. Rejerne dyppede jeg hurtigt i dejen og kom ned i olien og vendte dem, indtil de havde fået en lækker gylden farve på begge sider, hvorefter jeg lod dem dryppe af på et tallerken med køkkenrulle. Sådan blev resultatet:






Til selve forårsrullerne bruger jeg:
Rispapir
Gulerødder i stave
Agurk i stave
Bønnespirer
Radisser i stave
Baby-mix
Avocado
Koriander
Mynte
Hoisin sauce og/el. sweet chili sauce
De dybstegte rejer el. pandestegte tigerrejer


Fremgangsmåde:
Rispapiret dyppes i koldt el. lunkent vand og lægges på en tallerken. Man fylder på forårsrullen, som man lyster og pakker sammen. Det er en rutinesag, som man vælger at pakke sammen. 
Forårsrullerne dyppes i hoisinsauce eller sweet chilisauce. 







Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar